Üks ettevõtluse eelistest on võimalus katta erinevaid kulusid ettevõtte vahenditest, kasutades maksueelset raha. See võimaldab teha kulutusi maksuvabalt ja soodsamalt kui eraisikuna. Aga millised kulud võib täpselt ettevõtte kuludesse kanda?
Oluline on meeles pidada, et kõik tehtud kulutused peavad olema seotud ettevõtlusega ja iga kulu jaoks peab olema alusdokument (arve, leping jne). Ettevõtlusega seotud kulud võivad hõlmata nii otseseid põhitegevusega seotud kulusid kui ka kaudseid kulutusi.
Maksuvabad kulud
Põhitegevusega seotud kulud: töövahendid, tööriided, tööriistad, masinad ja nende soetamise ning transpordiga seotud kulud; s.h ka arvutid, printerid, monitorid, mobiiltelefonid, igasugused tööks vajalikud programmid ja äpid.
Kõik töötajate palkade, palkamise ja koolitamisega seotud kulud ning maksud.
Kodukontoriga seotud kulud. Võid hüvitada mõistliku proportsiooni kodukontori kasutamise eest. Kui kodukontor asub ühetoalises korteris, on mõistlik proportsioon 50:50, ülejäänud juhtudel võiks see olla väiksem.
Kõik kontoriga seotud kulud: rent, kommunaalkulud, remondikulud, valve- ja koristuskulud, majapidamistarbed (ka tualettpaber nt), telefoni-, internetikulud, kontorimööbel, tarvikud ja seadmed; joogivesi, kontori köögi sisustus, k.a kohviautomaat ja külmkapp, kontorivara kindlustuskulud, ajalehed, postikulu, esmaabikapp ja selle sisu jne. Ka lilled, maalid ja vaibad saab panna kontorikulude alla.
Erialased koolitused. Ka tasemekoolitus, kui see on erialaga seotud, konsultatsioonid, konverentsid, ka coaching nt juhtimisalane, erialane raamat või veebinar.
Reklaami- ja turustuskulud. Tellitud reklaamid onlines, teles või ajalehtedes, messikulud, reklaamkingid alla 10 euro, veebiga seotud kulud, logod, visiitkaardid jne.
Sõiduauto ost ja kõik autoga seotud kulud. Siin pea meeles, et selleks, et võiksid küsida tagasi 100% käibemaksu autoga seotud kuludelt, peab olema auto registreeritud maanteeametis 100% töösõitudeks ja erasõite üldse teha ei tohi.
Töölähetusega seotud kulud: majutus, lennupiletid, reisifirmade teenused, igasugused messide ja konverentsidega seotud kulud. Välislähetuse päevarahad: esimesed 15 päeva võib maksta 50 eurot päevas, peale seda 32 eurot päevas. Välislähetuse päevaraha alammäär on 22,37 eurot. Meeles tuleb pidada, et päevarahad makstakse välja n-ö toitlustuskuludeks ehk siis selle rahaga päevas peaksid saama söönuks. Lisaks eraldi toidutšekke esitada ei tohi, v.a kui tegu külaliste vastuvõtukuludega
Töötajatega seotud maksusoodustused: sporditoetus 100 eurot kvartalis; autokompensatsioon kuni 335 eurot kuus (sõidupäeviku alusel, kui maksad rohkem, siis maksustatakse nagu töötasu); töötajate majutus kui elavad kaugemal kui 50 km, töötajate transport samuti kui elavad kaugemal kui 50 km, prillide osaline kompensatsioon, töötervishoiukulud jne.
Külaliste ja koostööpartnerite vastuvõtukulud: saad igas kuus kulutada 32 eurot + 2% brutopalkadest vastuvõtukuludeks, nt käia ärilõunal koostööpartneriga (oma töötaja on maksustatav, aga kui maksad kliendi lõuna eest, siis see on maksuvaba). Kui igakuiselt ei ole neid kulutusi tehtud võib näiteks ka teha suurema vastuvõtu või jõulupeo koostööpartneritele või külalistele aasta lõpus, siis kasutamata jäänud maksusoodustus summeeritakse. Kindlasti peam meeles, et oma töötajate jõulupidu on erisoodustus!
Investeerimiskulud ettevõtte alt. Kui tegeled investeerimisega, siis võib kõik sellega seotud kulud panna ettevõtte alla. Siia kuuluvad nii ühisrahastus, aktsiad, kinnivara kui ka kõik muud investeerimisvarad ning nende haldamisega seotud kulud (tehingukulud, pangateenused, kahjumid jne).
See nimekiri pole kindlasti lõplik, kuid oluline on meeles pidada, et kõik kulutused, mida ettevõtte alt tasutakse, peavad olema selgelt seotud ettevõtte tegevuse ja eesmärkidega. Samuti tuleb iga kulu kohta säilitada korrektne alusdokumentatsioon, nagu arved või lepingud, et tõendada kulu ettevõtlusega seotust. Õige ja läbimõeldud kulude planeerimine ja deklareerimine aitab ettevõttel maksude osas raha kokku hoida ning tagab raamatupidamise korrektsuse ja läbipaistvuse.
Comments